Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nadjeżdża Podmiejska Kolej Aglomeracyjna. Rewolucja komunikacyjna na trasie Dębica - Rzeszów

OPRAC.:
Dariusz Dziopak
Dariusz Dziopak
Dzięki Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej zwiększy się częstotliwość kursowania pociągów na trasach z Rzeszowa do Dębicy, Przeworska, Kolbuszowej, Strzyżowa oraz powstanie nowa linia do Portu Lotniczego Rzeszów Jasionka.
Dzięki Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej zwiększy się częstotliwość kursowania pociągów na trasach z Rzeszowa do Dębicy, Przeworska, Kolbuszowej, Strzyżowa oraz powstanie nowa linia do Portu Lotniczego Rzeszów Jasionka. Krzysztof Kapica
Podmiejska Kolej Aglomeracyjna ma zrewolucjonizować komunikację w rejonie Rzeszowa. Będzie więcej komfortowych połączeń kolejowych między Rzeszowem a Dębicą, a także innymi miastami: Strzyżowem, Kolbuszową, Przeworskiem. Powstanie nowa linia łącząca Rzeszów z lotniskiem w Jasionce. Podpisano właśnie umowę z wykonawcą.

Blisko 300 mln zł netto będzie kosztowała inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., jaką jest Podmiejska Kolei Aglomeracyjna. Ma ona zapewnić sprawniejsze połączenia w aglomeracji Rzeszowa oraz wygodne połączenie z komunikacją lotniczą. Pociągi będą częściej kursować z Rzeszowa do Dębicy, Przeworska, Kolbuszowej, Strzyżowa. Powstanie nowa linia łącząca Rzeszów z Portem Lotniczym Rzeszów Jasionka.

W poniedziałek, 7 grudnia, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą. Jest nim Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie. Umowa przewiduje zaprojektowanie i budowę linii kolejowych oraz infrastruktury Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej. Czas realizacji wynosi 32 miesiące od podpisania umowy.

Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna. Rzeszów będzie bliżej

Obecny podczas podpisania umowy Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, zaznaczył, że nowe przystanki i dodatkowe połączenia pozwalają ograniczać wykluczenie komunikacyjne, co istotnie poprawia warunki życia mieszkańców.
- Budujemy kolej bezpieczną, komfortową i bardziej punktualną - podkreślił Andrzej Bittel.

Ewa Leniart, wojewoda podkarpacki, ocenia, że Podmiejska Kolej Aglomeracyjna to ogromny skok cywilizacyjny dla całego regionu.

- Niezmiernie cieszę się, że Podmiejska Kolej Aglomeracyjna nabiera kształtów i już wkrótce pozwoli znacznej części mieszkańców istotnie obniżyć czas dojazdu do stolicy województwa. Ta wielka inwestycja wpłynie także na podniesienie rangi portu lotniczego Rzeszów-Jasionka, jako istotnego hubu komunikacyjnego w tej części kraju

– powiedziała Ewa Leniart.

– Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna to zupełnie nowa forma podróżowania, jakiej w naszym województwie jeszcze nie było. Nasze wspólne przedsięwzięcie zupełnie zmieni sposób myślenia o przemieszczaniu się, podróżowaniu do pracy i nie tylko. Dla wielu mieszkańców, Rzeszów będzie jeszcze bliższy, a droga do stolicy województwa szybsza i bardziej komfortowa

– podkreślił Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego.

Podmiejska Kolej Aglomeracyjna. Szybciej do celu, więcej przystanków

Przejazd z Rzeszowa Głównego do nowej stacji Port Lotniczy w Jasionce zajmie około 14 minut. To o ponad połowę krócej niż ponad półgodzinna podróż autobusem czy samochodem. Szybki dojazd zapewni budowa 5 km linii z Rzeszowa do lotniska, przy której powstaną 2 przystanki.

Będą także dodatkowe przystanki na innych trasach wylotowych z Rzeszowa. W kierunku do Dębicy powstaną: Rzeszów Dworzysko i Rzeszów Wschodni. W Sędziszowie Małopolskim zaplanowany jest dodatkowy przystanek Sędziszów Małopolski Wschodni.

Łącznie 34 przystanki zostaną zmodernizowane, a 14 kolejnych ma powstać od podstaw.

Perony będą dostępne dla osób z ograniczoną możliwością poruszania. Zainstalowane zostaną tablice informacyjne i system oznakowania dotykowego. Przystanki i szynobusy mają być wyposażone w elektroniczny system informacji pasażerskiej. Planowana jest także przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych.

Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej współfinansowana jest z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dofinansowanie unijne wynosi 209,6 mln zł.

Podmiejska Kolej Aglomeracyjna. Podkarpacie kupiło 10 szynobusów

Osobną częścią projektu jest zakup taboru, który będzie obsługiwać PKA. 10 klimatyzowanych szynobusów dostarczy firma Newag z Nowego Sącza. Za prawie 200 mln zł Podkarpacie kupiło 8 elektrycznych pojazdów składających się z trzech członów i dwa spalinowe - dwuczłonowe.

PKA będzie uruchamiana etapami. Najpierw, 1 stycznia 2021 r., ruszą połączenia kolejowe z trzema miastami:

  • Rzeszów – Przeworsk – Rzeszów (linia 91),
  • Rzeszów – Dębica – Rzeszów (linia 91),
  • Rzeszów – Strzyżów – Rzeszów (linia 106, na razie w ograniczonym zakresie z powodu braku tzw. mijanek, które zostaną wybudowane).

Przed końcem 2021 roku, po zakończeniu praz związanych z elektryfikacją linii 71, zostaną uruchomione połączenia w relacji: Rzeszów – Kolbuszowa - Rzeszów (linia 71).
Ostatnim etapem, który ruszy po wybudowaniu nowej linii kolejowej do lotniska w Jasionce, będzie połączenie Rzeszów – Jasionka – Rzeszów.

Źródło: Podkarpacki Urząd Wojewódzki


ZOBACZ TEŻ: Nowy przewoźnik Wizz Air na lotnisku w Jasionce. Rozmowa z Adamem Hamryszczakiem, prezesem zarządu Portu Lotniczego Rzeszów - Jasionka

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na debica.naszemiasto.pl Nasze Miasto