Trwają kolejowe inwestycje w Dębicy i Sędziszowie Małopolskim

Paulina
Prace obejmujące rejon stacji w Sędziszowie Małopolskim to element potężnej inwestycji, czyli modernizacji linii kolejowej E30 Kraków - Rzeszów. Jej koszt oszacowano na około 3,4 miliarda złotych
Prace obejmujące rejon stacji w Sędziszowie Małopolskim to element potężnej inwestycji, czyli modernizacji linii kolejowej E30 Kraków - Rzeszów. Jej koszt oszacowano na około 3,4 miliarda złotych Paulina Sroka
Ma być nowocześnie, szybko i bezpiecznie. Projekt, który obejmuje również powiaty dębicki i ropczycko-sędziszowski, zakłada wymianę ponad 300 kilometrów torów. Aktualnie trwają kolejowe inwestycje w Dębicy i Sędziszowie Małopolskim.

Prace obejmujące rejon sędziszowskiej oraz dębickiej stacji to element potężnej inwestycji Polskich Kolei Państwowych Polskich Linii Kolejowych S.A. Chodzi o modernizację linii kolejowej E30 Kraków – Rzeszów, współfinansowanej z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Z Rzeszowa do Krakowa krócej niż w 1,5 godziny

Koszt realizacji projektu oszacowano na około 3,4 miliarda złotych, z czego kwota 2,3 miliarda złotych to pieniądze unijne. Planowany termin zakończenia modernizacji linii kolejowej E30 wyznaczono na grudzień bieżącego roku. - Nie jest on uzależniony wyłącznie od inwestora i wykonawców. Może się zdarzyć, że pewien zakres realizowany będzie jeszcze w 2016 roku. Staramy się, aby do 2015 roku zrobić wszystko co jest kluczowe dla poprawy przepustowości linii kolejowej i podniesienia prędkości - informuje Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Całe przedsięwzięcie jest sporym wyzwaniem logistycznym i inżynieryjnym. Wiąże się z całkowitą rozbiórką istniejącej linii kolejowej i budową jej od nowa. Dzięki inwestycji, tory zostaną dostosowane do prędkości 160 kilometrów na godzinę dla pociągów osobowych oraz 120 kilometrów na godzinę dla towarowych.
Polskie Linie Kolejowe zapowiadają również, że podwyższy się poziom bezpieczeństwa i standard obsługi pasażerów. Czas przejazdu pomiędzy Krakowem a Rzeszowem, po zakończeniu wszystkich prac, wyniesie mniej niż półtorej godziny.

Obiekty dostosowane dla niepełnosprawnych

Dzięki realizowanym pracom modernizacyjnym, ma się również podnieść standard obsługi podróżnych korzystających ze stacji w Sędziszowie Małopolskim. Wybudowane zostaną dwa nowe perony z urządzeniami informacji wizualnej i akustycznej dla podróżnych - pojawią się tablice, megafony, zegary. Inwestor zaplanował również m.in. stworzenie dwóch przejść podziemnych dla pieszych. Dorota Szalacha precyzuje, że przejścia powstaną po przebudowie przepustu pod torami, wzdłuż potoku Budzisz oraz w ciągu ulic Grunwaldzkiej i Księżomost. - Obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności - zaznacza Dorota Szalacha z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Na jakim etapie znajduje się inwestycja w Sędziszowie Małopolskim? - Obecnie prowadzone są prace polegające na przebudowie układu torowego oraz odwodnieniu. Trwa również budowa dwóch przejść podziemnych, jako dojść do peronów oraz trzeciego przejścia, w rejonie ulicy Konopnickiej. W kwietniu rozpocznie się też budowa nowego peronu numer 2 - precyzuje Szalacha.

W Dębicy dwie inwestycje równolegle

Prace inwestycyjne trwają również w Dębicy. - Odbywa się tu modernizacja układu torowego. W kwietniu planujemy otwarcie dwóch torów o numerach 2 i 4. Rozpocznie się też przebudowa kolejnych, to znaczy torów numer 1 i 3 - informuje Dorota Szalacha. Dodaje, że przy ulicy 1 Maja prowadzona jest przebudowa wiaduktu kolejowego, a w rejonie przejazdu powstaje nowy wiadukt. Roboty mają potrwać do końca bieżącego roku. - Jednak część prac, związanych z przebudową układów drogowych w rejonie wiaduktów może być jeszcze realizowana w 2016 roku - zaznacza Dorota Szalacha.

Równolegle Polskie Koleje Państwowe S.A. realizują w Dębicy inną potężną inwestycję. Chodzi o gruntowną przebudowę dębickiego dworca. Plany obejmują między innymi kompleksową wymianę okien i drzwi, instalacji wewnętrznych, pokrycia dachowego oraz stropów w skrzydłach budynku. Jak wynika z zapowiedzi inwestora, przebudowa dworca dotyczy głównie wnętrza obiektu. W kwestii wyglądu zewnętrznego modernizacja nie naruszy formy i kształtu istniejącego budynku. Część usługowo-gastronomiczna będzie dostępna bezpośrednio przy poczekalni dworca. Podobnie kasy oraz toalety. Największą zmianą okaże się zabudowa zadaszonego przejścia pomiędzy głównym budynkiem a pawilonem, w którym obecnie mieszczą się toalety.
W ramach modernizacji przewidziano również stworzenie parkingu od zachodniej strony obiektu PKP. Koniec inwestycji zaplanowano na czwarty kwartał 2015 roku. Prawdopodobnie będzie to październik. Koszty robót oszacowano na ponad 7 milionów złotych.

W czasie trwania remontu dworca podróżni mogą korzystać z dworca tymczasowego, zlokalizowanego po wschodniej stronie budynku PKP.

___________________________________________________________________
Czytaj także: Pociągiem taniej niż autobusem. A w środku internet i klimatyzacja [WIDEO]

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie