Rusza budowa nowego dworca kolejowego w Czarnej

MS
materiały prasowe PKP S.A.
Niewielkich rozmiarów, komfortowy, nowoczesny i proekologiczny – taki już niedługo będzie dworzec w Czarnej. Polskie Koleje Państwowe przekazały plac budowy wykonawcy robót.

Dworzec w Czarnej powstanie w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego według autorskiej formuły opracowanej przez PKP S.A.

Będzie to tzw. IDS-modułowy, czyli projekt typowy, gdzie zaimplementowano szereg nowoczesnych i zwiększających komfort podróżnych rozwiązań.

Budowa dworca w Czarnej jest przykładem, że drogą do powstania bezpiecznej, komfortowej i przewidywalnej polskiej kolei są nie tylko inwestycje w dużych aglomeracjach, ale także w mniejszych miastach i miejscowościach. Innowacyjne Dworce Systemowe są jednym z elementów prowadzonego przez rząd programu przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, który obejmuje również poprawę komfortu podróży pasażerów i dostępu do infrastruktury kolejowej

– mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

W stosunku do starego dworca, który zostanie wyburzony, nowy będzie odznaczał się nowoczesną formą architektoniczną. Zaprojektowano go jako budynek parterowy, składający się z dwóch części połączonych wiatą, co sprawia, że tworzą one spójną całość funkcjonalno-użytkową. Pierwsza z nich to część dworcowa, w której będzie mieścić się poczekalnia oraz toalety ogólnodostępne. W drugiej tzw. części miejskiej niewielki lokal komercyjny.

Oznacza to nie tylko nowoczesną architektonicznie bryłę, dostosowanie budynku do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, komfort i bezpieczeństwo, ale również zastosowanie proekologicznych rozwiązań. Inwestycja w Czarnej jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, który w województwie podkarpackim obejmie łącznie sześć dworców kolejowych.

Pod wiatą zaprojektowano 14 stojaków dla rowerów, a także stację naprawy rowerów. Dominantą założenia architektonicznego będzie wieża zegarowa o wysokości prawie 8 metrów. W ramach inwestycji uporządkowane zostanie otoczenie dworca, w tym tereny zielone. Powstaną nowe chodniki oraz droga wraz ze zlokalizowanymi przy niej 24 miejscami postojowymi, w tym dwoma przeznaczonymi dla osób z niepełnosprawnościami.

Wiele dworców w Polsce, szczególnie w mniejszych miejscowościach, nie zachęcało podróżnych do korzystania z komunikacji kolejowej. Z pomocą funduszy unijnych zmieniamy ich oblicze. Już w przyszłym roku dworzec w Czarnej będzie nowoczesny, ekologiczny i co ważne dostosowany do potrzeb wszystkich podróżnych. Z Programu Infrastruktura i Środowisko na ten cel przeznaczyliśmy ponad 3,3 mln zł.

– zapewnia Małgorzata Jarosińska-Jedynak, minister funduszy i polityki regionalnej.

Nowy dworzec w Czarnej to jednak nie tylko nowoczesna architektura. Budynek będzie pozbawiony barier architektonicznych i dzięki temu w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Ponadto na dworcu zaprojektowano szereg usprawnień dla osób niedowidzących i niewidzących – ścieżki prowadzące w budynku i jego otoczeniu, oznaczenia w alfabecie Braille`a, kontrastowe zestawienie kolorystyki wnętrz dworca, a także tablice dotykowe z planem obiektu.

Dużym ułatwieniem dla wszystkich podróżnych będą również elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Na dworcu zaimplementowano również szereg rozwiązań proekologicznych. Budynek zostanie wyposażony w system PSIM (Physical Security Information System) nadzorujący m.in. prace instalacji i urządzeń w celu optymalizacji zużycia mediów oraz integrujący systemy bezpieczeństwa obiektu.

Dodatkowo dworzec będzie posiadał pompę ciepła, energooszczędne oświetlenie z automatyką, a na jego dachu zaprojektowano 12 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania „zielonej energii”. Na dworcu w Czarnej poprawi się również bezpieczeństwo. Zostaną zainstalowane nowoczesne systemy bezpieczeństwa: monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także systemy przeciwpożarowe.

Budowa nowego dworca w Czarnej jest realizowana w formule „Projektuj i buduj”. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm: Heli Factor sp. z o.o. z Warszawy oraz Merx sp. z o.o. z Białegostoku. Koszt inwestycji to ponad 5 mln zł brutto. Jest ona finansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Planowany termin udostępnienia nowego dworca podróżnym to wiosna 2021.


ZOBACZ TEŻ: Rektor UR: Zależy nam na Szpitalu Uniwersyteckim

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie