Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dochody budżetu państwa rosną, pomimo że podatki maleją

Redakcja
Witold Mrozek, dyr. Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie.
Witold Mrozek, dyr. Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie. KAS
Rozmowa z Witoldem Mrozkiem, dyrektorem Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie.

Spis treści

Dzięki działaniom rządu w ostatnich latach budżet państwa zasiliły dodatkowe miliardy złotych. Służby skarbowe wdrożyły przełomowe rozwiązania legislacyjne i zmiany organizacyjne, które skutecznie uszczelniły system podatkowy. Do weryfikacji prawidłowości rozliczeń podatkowych KAS wykorzystuje nowoczesne narzędzia analityczne i technologie big data.
Jak pracują urzędnicy skarbowi na Podkarpaciu, jak są oceniani przez podatników? Jak nowoczesne technologie wpływają na pracę urzędów skarbowych i czy sztuczna inteligencja kiedyś zastąpi człowieka – kontrolera?

Co jest miarą skuteczności i efektywności urzędnika skarbowego?

Przede wszystkim odpowiedni stopień realizacji zadań, osiągnięcie założonych celów i zrealizowanie planów działalności. To wykonywanie obowiązków zgodnie z prawem, fachowo i terminowo. I tacy są pracownicy podkarpackiej KAS, który doskonalą także swoją wiedzę i umiejętności, są otwarci na nowe narzędzia informatyczne, programy i aplikacje pomocne w naszej pracy. Są proaktywni, wychodzą naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom klientów urzędu i podejmują działania zmierzające do poprawy jakości świadczonych usług. Na sukces zwykle pracuje cały zespół, zatem niezwykle istotna jest także umiejętność twórczej współpracy z innymi członkami zespołu, ponieważ wspólnie dbamy o ekonomiczną i efektywną realizację zadań.

Dzięki działaniom rządu w ostatnich latach budżet państwa zasiliły dodatkowe miliardy złotych.
Dzięki działaniom rządu w ostatnich latach budżet państwa zasiliły dodatkowe miliardy złotych. Pexels

Podkarpackie jednostki KAS co rusz są w czołówkach różnych rankingów. IAS w Rzeszowie i US w Strzyżowie niedawno znalazły się wśród najlepszych izb i urzędów skarbowych, wyróżnionych w 19. edycji branżowego rankingu Dziennika Gazety Prawnej. Czym dla Pana są te wyróżnienia?

Podwójne pierwsze miejsce dla naszej izby, bo nie tylko w klasyfikacji generalnej, ale także w kategorii skuteczność, a także pierwsze miejsce dla Urzędu Skarbowego w Strzyżowie za efektywność daje ogromną satysfakcję z zadań, które KAS realizuje na Podkarpaciu. To zasługa wszystkich pracowników i funkcjonariuszy, którzy z dużym zaangażowaniem wykonują swoje obowiązki zawodowe. Wygrana szczególnie w klasyfikacji generalnej jest uznaniem dla naszej pracy i służby.
Realizujemy zadania ważne dla całego systemu finansów publicznych. W skali całego kraju w 2022 r. dochody podatkowe budżetu państwa były wyższe w stosunku do roku 2021 o około 33,3 mld zł i to pomimo wejścia w życie w 2022 r. zmian przepisów obniżających wysokość opodatkowania zarówno w podatku dochodowym od osób fizycznych jak i podatku od towarów i usług. Na ten wzrost miał wpływ zarówno efektywny system poboru jak i skuteczne zwalczanie nieprawidłowości. Istotny udział w tych wynikach ma IAS w Rzeszowie.

Jak były wybierane najlepsze izby i urzędy w kraju?

Ranking był przygotowany w oparciu o zestawienia statystyczne departamentów KAS w Ministerstwie Finansów. Autorzy rankingu oceniali jednostki KAS w dwóch kategoriach: efektywność i skuteczność. Urzędy skarbowe były klasyfikowane w czterech grupach, biorąc pod uwagę wielkość zatrudnienia oraz właściwość. Podzielono je na: małe, średnie, duże oraz wyspecjalizowane. W odrębnym zestawieniu oceniane były izby administracji skarbowej. Przygotowana została również klasyfikacja generalna, która uwzględniła miejsca zajęte przez poszczególne izby i urzędy w obu ocenianych kategoriach.

Jak postrzegają was klienci, podatnicy?

Doceniają działania KAS. Pokazują to wyniki badań satysfakcji po wizycie w urzędzie skarbowym. W trakcie tegorocznej akcji składania zeznań podatkowych podatnicy ocenili nasze działania lepiej niż w poprzednim roku. Wskaźnik satysfakcji w okresie luty-kwiecień br. wśród wszystkich klientów wyniósł 87 proc. W ubiegłym roku było to 84 proc. W przypadku podatników, których wizyta w urzędzie dotyczyła składanych deklaracji podatkowych, poziom satysfakcji wyniósł 86 proc. W 2022 roku było to 83 proc. To bardzo dobre wyniki, które osiągnęliśmy w najbardziej intensywnym i wymagającym okresie dla KAS, wiążącym się także ze wzmożonym ruchem w urzędach. Za taką postawę i zaangażowanie serdecznie dziękuję całemu zespołowi podkarpackiej KAS.

Postęp technologiczny i rozwój usług cyfrowych KAS, wpływają na przesunięcie procesów obsługi bezpośredniej do kanałów zdalnych takich jak e-Urząd Skarbowy,
Postęp technologiczny i rozwój usług cyfrowych KAS, wpływają na przesunięcie procesów obsługi bezpośredniej do kanałów zdalnych takich jak e-Urząd Skarbowy, czaty czy czatboty. Pexels

W jaki sposób informatyzacja wpływa na pracę skarbówek, urzędów?

Dla stabilnych finansów ogromne znaczenie ma nowoczesny system obsługi podatników i przedsiębiorców. Podążamy za rozwojem technologicznym i oczekiwaniami naszych klientów, dlatego coraz rzadziej prosimy podatników o osobiste przyjście do urzędu skarbowego. Jest to możliwe m.in. dzięki e-Urzędowi Skarbowemu, który sukcesywnie udostępnia naszym klientom nowe usługi.
Z drugiej strony, zaawansowane narzędzia analityczne wykorzystujemy w analizie ryzyka, na której opieramy typowanie do kontroli podatkowych i celno-skarbowych. Wykorzystujemy tu m.in. informacje i możliwości, jakie dają nasze systemy takie jak STIR czy JPK. Dzięki temu większość wątpliwości możemy wyjaśniać bez potrzeby uruchamiania kontroli, a jeśli już je rozpoczynamy, to są one precyzyjnie kierowane tam, gdzie stwierdziliśmy ryzyko poważnych nieprawidłowości. Interweniujemy zawsze wtedy, gdy narażony jest interes finansów państwa i interes uczciwego biznesu. Co też istotne, osiągamy bardzo wysoką trafność w typowaniu naszych kontroli.

Urzędnicy mają coraz rzadszy kontakt z podatnikiem. Zamiast bezpośrednich rozmów, czy choćby telefonicznych, są komputerowe formularze, aplikacje, które są merytoryczne, pozwalają załatwiać sprawy w schematyczny, prosty sposób. Jest to ułatwienie czy utrudnienie dla urzędnika i podatnika?

Postęp technologiczny i rozwój usług cyfrowych KAS, wpływają na przesunięcie procesów obsługi bezpośredniej do kanałów zdalnych takich jak e-Urząd Skarbowy, czaty czy czatboty. Cieszy nas coraz większa popularność kanałów zdalnych oraz stale poszerzany katalog spraw, które klient może załatwić nie wychodząc z domu np. poprzez elektroniczny urząd skarbowy. W automatyzacji i w nowych aplikacjach upatrujemy korzyści dla klientów oraz pracowników. Klienci, w dogodnym dla siebie czasie, mogą w prosty i szybki sposób załatwiać coraz więcej spraw. Mogą m.in. uzyskać zaświadczenie, które dodatkowo jest zwolnione z opłaty skarbowej, jeżeli wniosek o takie zaświadczenie zostanie złożony poprzez e-US. Klienci otrzymują też zdalny dostęp do wysłanych i otrzymanych z urzędu skarbowego pism oraz złożonych deklaracji. Poprzez postępującą automatyzację pracownicy mogą także lepiej przygotować się do spotkania z klientem. Przyśpiesza to również obieg dokumentów klienta oraz ogranicza jego koszty, np. wysyłki dokumentów czy przyjazdu do urzędu.

Coraz mniej podatników indywidualnych, a w zasadzie już tylko niewielka część, rozlicza się w tradycyjny sposób, przy pomocy papierowych formularzy. A jak jest w przypadku podmiotów gospodarczych, czy w ogóle papierowe rozliczenia jeszcze funkcjonują?

Rzeczywiście, zdecydowana większość, bo ponad 93 proc. podatników rozliczyło się w tym roku elektronicznie. Jest to ogromny sukces KAS, której w ciągu kilku lat udało się przekonać podatników do elektronicznej formy rozliczeń. Nasi klienci docenili prostotę i wygodę tego rozwiązania. Podobnie jest z przedsiębiorcami, którzy swoje rozliczenia roczne składają na formularzach PIT-36 i PIT-36L. Wśród nich również przeważa elektroniczna forma rozliczenia. W PIT-36 jest to poziom 93 proc. natomiast w PIT-36L (podatek liniowy) 97 proc. Pokazuje to, że papierowa forma rozliczeń, która jeszcze funkcjonuje, z roku na rok jest wykorzystywana przez coraz mniejszą liczbę naszych klientów. Przypomnę, że osoby prowadzące działalność gospodarcza składają do urzędów skarbowych pliki JPK-VAT wyłącznie w formie elektronicznej. To zestaw informacji o zakupach i sprzedaży, który wynika z ewidencji VAT przedsiębiorcy za dany okres. Plik JPK-VAT przesyła się go do 25. dnia miesiąca za poprzedni miesiąc, nawet jeśli podatnik rozlicza się kwartalnie.

Zdecydowana większość, bo ponad 93 proc. podatników rozliczyło się w tym roku elektronicznie.
Zdecydowana większość, bo ponad 93 proc. podatników rozliczyło się w tym roku elektronicznie. Pexels

Pomimo znacznego przyspieszenia informatyzacji różnych dziedzin życia, rozwoju choćby podpisów elektronicznych, nadal częste są przypadki, że musimy wypełniać czy podpisywać tradycyjne, papierowe dokumenty (np. umowy). Kiedy przestaniemy to robić (a może już możemy) i w całości przejdziemy na elektroniczne formy?

Papierowa forma jeszcze funkcjonuje w kontakcie z Krajową Administracją Skarbową, w niektórych obszarach forma elektroniczna jest jedyną dopuszczalną, a w innych nasi klienci mają możliwość wyboru. Dla przykładu podam jedną z ostatnich zmian dla klientów tj. możliwość złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego. Wcześniej bardzo duża grupa naszych klientów przychodziła do urzędów skarbowych i wypełniała papierowy wniosek, teraz tego nie muszą robić. W ostatnich latach Krajowa Administracja Skarbowa rozwijała i nadal rozwija usługi w e-Urzędzie Skarbowym. Przypomnę, że e-Urząd Skarbowy umożliwia załatwienie wielu spraw online - bez wychodzenia z domu, na dowolnym urządzeniu, 24/7. Oprócz usługi Twój e-PIT, znajduje się tam m. in. wykaz mandatów karnych, numer mikrorachunku podatkowego (na który wpłaca się PIT, CIT i VAT) czy e-mikrofirma (do generowania i wysyłania JPK). Rozwijamy nasze usługi on-line, jednak w pewnym zakresie pozostawiamy także formę papierową. Wiemy, że nasi klienci mają różne potrzeby i oczekiwania. Jako odpowiedzialna administracja nie możemy nikogo wykluczać. Dlatego zachęcamy, przekonujemy, a jak trzeba także wspieramy i edukujemy naszych klientów w korzystaniu m.in. z elektronicznych form rozliczeń. Cieszą mnie także sygnały, które docierają do mnie z urzędów skarbowych, że nasi klienci cenią sobie również bezpośredni kontakt z pracownikami urzędów, z którymi mogą porozmawiać i podczas wizyty załatwić swoją sprawę.

Dzisiaj modnym tematem jest sztuczna inteligencja. Czy już korzystają z niej służby skarbowe albo Pana zdaniem będą korzystać w bliższej czy dalszej przyszłości? Do jakich zadań mogłyby być wykorzystywana AI w pracy służb skarbowych?

Sztuczna inteligencja z naszej perspektywy wydaje się być wyjątkowo obiecującą technologią. Jej ciągły rozwój przyczyni się do coraz szerszego wspierania procesów i usług administracji podatkowej, poprawiając jakość jej funkcjonowania, a w przyszłości prawdopodobnie radykalnie odmieni funkcjonowanie służb skarbowych. KAS śledzi na bieżąco najnowsze rozwiązania informatyczne i już teraz wdraża narzędzia oparte na szeroko pojętej sztucznej inteligencji i mechanizmach uczenia maszynowego, w celu poprawy skuteczności i jakości realizowanych zadań. Narzędzia te doskonale sprawdzają się do automatycznego gromadzenia i przetwarzania danych będących w naszym posiadaniu. Dzięki narzędziom analitycznym opartym na algorytmach sztucznej inteligencji możemy na przykład w szybszy i trafniejszy sposób identyfikować podmioty, zjawiska i obszary objęte nieprawidłowościami. Doskonałym przykładem wykorzystania mechanizmów sztucznej inteligencji jest system STIR, który służy do zautomatyzowanego przetwarzania danych, w celu określenia wskaźnika ryzyka wykorzystywania działalności banków i SKOKów do celów mających związek z wyłudzeniami skarbowymi. Mamy już zatem do czynienia z sytuacją, gdzie to algorytm wprost wskazuje sytuacje, w których może dochodzić do oszustw skarbowych. Ostateczną decyzję o blokadzie rachunków podejmuje człowiek, lecz czyni to m.in. w oparciu o wyniki pracy opartej na algorytmach sztucznej inteligencji. Ponadto przeprowadzana w ostatnich latach przez służby celno-skarbowe digitalizacja dokumentacji podatkowo-rachunkowej niesie znaczne korzyści jak i wyzwania, wynikające z dostępu do sporej ilości elektronicznych i ustrukturyzowanych danych. Wykorzystanie tych danych tzw. analiza „big data” jest ogromną płaszczyzną do wykorzystania narzędzi opartych na sztucznej inteligencji obecne narzędzia wykorzystujące elementy oparte na sztucznej inteligencji to m.in. system e-pit, JPK_VAT, STIR czy modele ekonometryczne wspierające typowanie podmiotów do kontroli.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Dochody budżetu państwa rosną, pomimo że podatki maleją - Nowiny

Wróć na przemysl.naszemiasto.pl Nasze Miasto