Beata Terczyńska
Od lewej: Piotr Henicz, wiceprezes zarządu Biura Podróży Itaka, Adam Hamryszczak, prezes zarządu Portu Lotniczego Rzeszów - Jasionka, Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego. Krzysztof Kapica
W sezonie lato 2022 Itaka zabierze nas z lotniska w Jasionce między innymi do Portugalii (na Maderę) oraz na Wyspy Kanaryjskie (Fuerteventura) i na Majorkę.

W poniedziałek na konferencji prasowej w podrzeszowskiej Jasionce Itaka ogłosiła, jakie kursy samolotowe będą możliwe już latem 2022 roku. To m.in. loty z portu Rzeszów-Jasionka na Maderę w Portugalii czy na Wyspy Kanaryjskie (Fuerteventura).

Adam Hamryszczak, prezes zarządu Portu Lotniczego Rzeszów - Jasionka zwracał uwagę, że to największa w historii lotniska oferta wakacyjnych lotów czarterowych oferowanych przez Itakę.

- Wyjdziemy poza pewne ramy, kierunki, które w naszym porcie dominowały - zapowiedział. - Otóż nasz port był często wybierany w takich destynacjach, jak Turcja, Bułgaria czy Grecja. Ale naszym celem powinno być dążenie do tego, abyśmy również oferowali kierunki jeszcze bardziej atrakcyjne. Mam tu na myśli słoneczne miejsca, ciekawe plaże znajdujące się zarówno w Hiszpanii, jak i Portugalii.

Piotr Henicz, wiceprezes zarządu Biura Podróży Itaka zwrócił uwagę, że mijają dokładnie dwa lata od momentu, kiedy spotykamy się w podrzeszowskiej Jasionce.

- Planowaliśmy wspólnie sezon "lato 2020" i namawialiśmy do korzystania z nowych kierunków - przypominał.

- Mówiliśmy wtedy o tym, że Itaka będzie chciała latać między innymi na Fuerteventurę na Wyspach Kanaryjskich oraz do Tirany w Albanii. Dochodziły nas już wtedy wstępne sygnały, co się dzieje w Chinach i we Włoszech. Natomiast nikt z nas. nie był świadomy tego, co nastąpi w ciągu kolejnych tygodni i miesięcy.

Zaznaczył, że ich plany zostały w 100 procentach storpedowane, jeśli chodzi o wyloty z Rzeszowa.

- Jako wiodący touroperator na polskim rynku oczywiście funkcjonowaliśmy w 2020 roku, natomiast ta nasza działalność była bardzo ograniczona. Obroty spadły o około 80 procent.

Teraz chcą się zbliżyć do wyników z rekordowego, 2019 roku. Jednym z pomysłów, aby to osiągnąć są decyzje dotyczące inwestowania w Podkarpacie.

- A mówiąc wprost, w to aby zdecydowanie więcej turystów wyleciało na wakacje z portu lotniczego w Rzeszowie. Mamy gorącą nadzieję, że pomoże nam również w tym sieć sprzedaży.

Piotr Henicz przyznał, że bardzo obawiali początku tegorocznego sezonu, który w marcu, kwietniu zapowiadał się bardzo źle i nie napawało to optymizmem.

- Jednak podjęliśmy wspólną decyzję, aby spróbować i wystartować z Jasionki z kierunkiem, o którym mówiliśmy już w roku 2019, czyli z Tiraną. Udało się w 100 procentach.

Zaznaczył, że dlatego zdecydowali się na odważniejszy ruch na nowy sezon letni.

- Sezon, w którym wprowadziliśmy w naszej 32-letniej historii, tak naprawdę największą liczbę połączeń z Rzeszowa. Nasza oferta nie ogranicza się wyłącznie do latania do Bułgarii, Turcji, Albanii, Grecji. Postanowiliśmy dodać tzw. destynacje, nazwijmy to premium, z troszeczkę z wyższej półki. Zarówno jeśli chodzi o jakość, standard, ale też z tej wyższej półki cenowej.

Wyliczał, że jeśli chodzi o Hiszpanię, to proponują bezpośrednie połączenia na Majorkę oraz na Wyspy Kanaryjskie (Fuerteventurę) oraz na portugalską Maderę.

Dlaczego akurat te kierunki?

- Kierujemy się badaniami, doświadczeniem, statystykami, opiniami ludzi, z którymi współpracujemy w danym regionie - tłumaczy wiceprezes.

Przyznał, że zapewne niektórzy mogą być trochę zdziwieni tym, że w świetle tego, że w ostatnich tygodniach mamy coraz gorsze wskaźniki, jeśli chodzi o zachorowalność na COVID - 19, a biuro podróży snuje optymistyczne plany, mówi o wszystkich dobrych rzeczach, które nas czekają w najbliższym sezonie.

- Taka musi być nasza polityka. Taka jest polityka wszystkich touroperatorów. My w ogóle tak naprawdę nie bierzemy pod uwagę tego, że w sezonie lato 2022 jakiekolwiek obostrzenia covidowe mogą komplikować życie naszym turystom. Po prostu wychodzimy z takiego założenia, że to wszystko, co miało się złego stać, już jest za nami, a naszą rolą jest w tej chwili przygotowanie jak największej i jak najlepszej oferty. Po to, aby nasi podróżni mogli po tym trudnym okresie odreagować, wyjść z marazmu, odpocząć. Zapomnieć o tym wszystkim, co się działo złego i w to wszyscy bardzo wierzymy. Stąd takie optymistyczne podejście do sezonu.

Marszałek Władysław Ortyl przyznał, że powiało trochę optymizmem, ale nie huraoptymizmem.

- Myślę, że to jest dobra informacja. Tak trzeba działać, przygotować, planować. Trzeba oczywiście myśleć pozytywnie i szukać rozwiązań - przyznał zachęcając przy tym mieszkańców, by myśląc o przyszłorocznych wakacjach szczepili się przeciw COVID-19. - Zarząd portu lotniczego planuje, jak zwiększyć liczbę pasażerów i jak poszerzyć możliwości lotniska. Zarząd Województwa Podkarpackiego jako współudziałowiec też szuka nowych dróg, aby zwiększyć kolejne obszary rozwoju. Dziękuję za inicjatywę Itaki i zapraszam mieszkańców Podkarpacia do skorzystania z możliwości, jakie dają nam nowe połączenia.

7 kierunków lotów czarterowych Itaki z Jasionki w lecie:

• Burgas,
  • Tirana.

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Materiał oryginalny: W sezonie lato 2022 polecimy z lotniska Rzeszów-Jasionka na Maderę, Majorkę i Fuerteventurę - Nowiny