Mamy dobrą wiadomość dla kierowców, a zwłaszcza mieszkańców i przedsiębiorców z Ropczyc i powiatów ropczycko-sędziszowskiego, mieleckiego i w dalszej kolejności strzyżowskiego, jasielskiego i krośnieńskiego, bo oni będą korzystać w przyszłości z węzła autostradowego, który powstanie w Ostrowie.
- Tu w Ostrowie niedaleko miejsca, w którym teraz stoimy, dzięki wsparciu Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych oraz Rządowego Funduszu Polski Ład w ramach Programu Inwestycji Strategicznych rozpocznie się budowa nowego węzła autostradowego oraz remont drogi wojewódzkiej 986 - mówił wczoraj podczas konferencji prasowej marszałek województwa Władysław Ortyl.
Łącznie na te dwie inwestycje przyznano 53 mln zł. Do tego samorząd województwa dołoży 15 mln zł.
O konieczności budowy węzła w Ostrowie, na styku autostrady A4 z DW 986 mówi się od dawna. Niestety, kierowcy chcąc zjechać (wjechać) do (z) Ropczyc, Mielca i Strzyżowa mogą korzystać ze zjazdów na A4 w Sędziszowie Małopolskim lub Dębicy.
- To był duży błąd, popełniony jeszcze w poprzednim stuleciu, gdy planowano autostradę. Droga wojewódzka 986 generuje bardzo duży ruch samochodów. Według pomiaru z 2020 r., natężenie ruchu przekracza 6200 pojazdów na dobę, co jest znacznie powyżej średniej dla województwa. Według opracowanej już prognozy w ciągu 20 lat od oddania inwestycji ruch ten może zwiększyć się przeszło dwukrotnie - tłumaczył marszałek.
Węzeł w tym miejscu leży w kręgu zainteresowania samorządów wszystkich szczebli, jako ważne uzupełnienie połączeń układu komunikacyjnego województwa, z siecią autostrad i dróg ekspresowych.
- Budowa węzła usprawni też obsługę stref przemysłowych miast: Mielca i Ropczyc, a pośrednio także Kolbuszowej, Strzyżowa, czy Krosna – mówił marszałek Ortyl.
- Długo czekaliśmy na to, aby te niekorzystne decyzje z przeszłości zostały zmienione. Współpracujemy w tej sprawie z posłami Zbigniewem Chmielowcem i Janem Warzechą. Cieszę, że nasze oczekiwania znalazły zrozumienie u premiera Mateusza Morawieckiego i prezesa Jarosława Kaczyńskiego. Dziękuję za działania marszałka Władysława Ortyla, który od lat skutecznie lobbował na rzecz tej inwestycji, podobnie jak nasz radny w województwie Jacek Magdoń - podkreślał poseł Kazimierz Moskal.
Przygotowanie i realizację inwestycji powierzono Podkarpackiemu Zarządowi Dróg Wojewódzkich (PZDW).
- Po przetargu, w marcu 2022 r. podpisano z umowę z biurem projektowym Voessing Polska z Bydgoszczy. W jej ramach ma powstać: koncepcja programowa, decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, a także program funkcjonalno-użytkowy, który będzie podstawą do ogłoszenia przetargu w systemie „projektuj i buduj” - tłumaczył Piotr Miąso, dyrektor PZDW w Rzeszowie.
Biuro projektowe zaproponowało 3 warianty węzła, które po konsultacjach z samorządami przekazano do uzgodnienia Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad. Po uzyskaniu wymaganych dokumentów planuje się ogłoszenie przetargu na koniec 2023 roku.
Zakończenie inwestycji planowane jest na 2027 rok. Preferowany przez PZDW oraz samorządy wariant węzła, to rozwiązanie w pełni funkcjonalne, które zajmuje najmniejszą powierzchnię terenu i obejmuje najmniejszy zakres robót, a zatem najkorzystniejsze finansowo.
Z Polskiego Ładu, Podkarpacie otrzymało 28,5 mln zł na rozbudowę drogi DW 986 Ostrów – Ropczyce. Zadanie to obejmuje realizację 3 zadań: most na Wielopolce w Ostrowie, wiadukt nad linią kolejową nr 91 w Ropczycach oraz rozbudowę odcinka DW 986 łączącej te obiekty. Dla tych zadań samorząd województwa posiada już kompletną dokumentację z decyzjami umożliwiającymi realizację robót.
Z powodu inflacji trzeba będzie jednak zwiększyć pulę środków na realizację tych inwestycji.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?