Pierwsze informacje o planowanej inwestycji napłynęły na jasielszczyznę jeszcze w 2017 roku. Zarząd Powiatu opracował w 2017 r. koncepcję przebiegu takiej linii. - Projektanci byli zdziwieni, że są tak dobre warunki, by tę linię przeprowadzić. Linię Jasło-Dębica chciał wybudować ponad 100 lat temu cesarz Austrii Franciszek Józef, ale w inwestycji przeszkodził wybuch wojny – wspominał Adam Pawluś, starosta jasielski.
Gospodarz powiatu tłumaczył przy każdej możliwej okazji, że budowa jednotorowego połączenia kolejowego do Dębicy to nie żadna fanaberia.
W 2019 r. Województwo Podkarpackie wstępnie uzgodniło z PKP Polskie Linie Kolejowe ujęcie projektu pod nazwą "Budowa Linii Kolejowej nr 25 Łódź Kaliska - Dębica odcinek Dębica - Jasło" w wykazie propozycji inwestycji kolejowych do realizacji w perspektywie 2021 - 2027.
W listopadzie ub. roku Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło listę wniosków, które zakwalifikowały się do II etapu Programu Kolej Plus. Wśród nich znalazł się projekt budowy linii kolejowej nr 166 Dębica – Jasło. Samorządy z powiatu rozpoczęły zrzutkę na przygotowanie wstępnego studium. Najwięcej – 200 tys. zł zadeklarowała rada powiatu jasielskiego, radni miasta Jasła planowali na studium przeznaczyć 100 tys. zł. Gminy z jasielszczyzny obiecały dorzucić się po kilkadziesiąt tysięcy (w zależności od gminy od 20 do 50 tys. zł).
Żeby inwestycja mogła ruszyć inwestor – władze Województwa Podkarpackiego musiały zadeklarować wkład na całą budowę. Wstępny szacunek kosztów realizacji budowy jednotorowej linii kolejowej z Jasła do Dębicy wynosi 1,5 miliarda złotych. - Zgodnie z wymogami programu „Kolej+” udział finansowy Województwa wynosiłby ponad 225 mln. W związku z powyższym, złożenie deklaracji zgodnie z Wytycznymi Naboru „Kolej+”, wymagałoby zaciągnięcia zobowiązania finansowego, na które nie stać Województwa i na obecną chwilę nie ma zabezpieczonych środków wymaganych warunkami wynikającymi z programu „Kolej+” – przekazał nam Tomasz Leyko, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego.
Rzecznik UMWP dodał, że „władze województwa nie gwarantują finasowania tego przedsięwzięcia na takich warunkach.”
Na linii miały jeździć pociągi pasażerskie z prędkością 160 km/h, a towarowe z prędkością 120 km/h. Przewidywany czas dojazdu z Jasła do Krakowa to 1 godz. 15 min., a do Rzeszowa – 40 min. Na odcinku 40 km planowano 5 przepraw mostowych.
Dziennik Zachodni / Wielki Piątek
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?