Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Epokowej inwestycji kolejowej nie będzie. Nie ma kasy na linię Jasło - Dębica

Grzegorz Michalski
Grzegorz Michalski
fot. GM
To miała być epokowa inwestycja. Starosta jasielski Adam Pawluś obiecywał rozwój regionu. Mówiono, że dzięki połączeniu kolejowemu do Dębicy skróci się do 75 minut dojazd do Krakowa. Listy w tej sprawie pisali posłowie, radni, a nawet prezes państwowego Orlenu. Wydawało się, że rozpoczęcie inwestycji jest na wyciągnięcie ręki. Przed kilkoma dniami okazało się, że wielkie marzenia legły w gruzach. Władze Województwa Podkarpackiego odmówiły udziału finansowego w projekcie, którego wartość szacowano na 1,5 miliarda złotych.

Pierwsze informacje o planowanej inwestycji napłynęły na jasielszczyznę jeszcze w 2017 roku. Zarząd Powiatu opracował w 2017 r. koncepcję przebiegu takiej linii. - Projektanci byli zdziwieni, że są tak dobre warunki, by tę linię przeprowadzić. Linię Jasło-Dębica chciał wybudować ponad 100 lat temu cesarz Austrii Franciszek Józef, ale w inwestycji przeszkodził wybuch wojny – wspominał Adam Pawluś, starosta jasielski.

Gospodarz powiatu tłumaczył przy każdej możliwej okazji, że budowa jednotorowego połączenia kolejowego do Dębicy to nie żadna fanaberia.

W 2019 r. Województwo Podkarpackie wstępnie uzgodniło z PKP Polskie Linie Kolejowe ujęcie projektu pod nazwą "Budowa Linii Kolejowej nr 25 Łódź Kaliska - Dębica odcinek Dębica - Jasło" w wykazie propozycji inwestycji kolejowych do realizacji w perspektywie 2021 - 2027.

W listopadzie ub. roku Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło listę wniosków, które zakwalifikowały się do II etapu Programu Kolej Plus. Wśród nich znalazł się projekt budowy linii kolejowej nr 166 Dębica – Jasło. Samorządy z powiatu rozpoczęły zrzutkę na przygotowanie wstępnego studium. Najwięcej – 200 tys. zł zadeklarowała rada powiatu jasielskiego, radni miasta Jasła planowali na studium przeznaczyć 100 tys. zł. Gminy z jasielszczyzny obiecały dorzucić się po kilkadziesiąt tysięcy (w zależności od gminy od 20 do 50 tys. zł).

Żeby inwestycja mogła ruszyć inwestor – władze Województwa Podkarpackiego musiały zadeklarować wkład na całą budowę. Wstępny szacunek kosztów realizacji budowy jednotorowej linii kolejowej z Jasła do Dębicy wynosi 1,5 miliarda złotych. - Zgodnie z wymogami programu „Kolej+” udział finansowy Województwa wynosiłby ponad 225 mln. W związku z powyższym, złożenie deklaracji zgodnie z Wytycznymi Naboru „Kolej+”, wymagałoby zaciągnięcia zobowiązania finansowego, na które nie stać Województwa i na obecną chwilę nie ma zabezpieczonych środków wymaganych warunkami wynikającymi z programu „Kolej+” – przekazał nam Tomasz Leyko, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego.

Rzecznik UMWP dodał, że „władze województwa nie gwarantują finasowania tego przedsięwzięcia na takich warunkach.”
Na linii miały jeździć pociągi pasażerskie z prędkością 160 km/h, a towarowe z prędkością 120 km/h. Przewidywany czas dojazdu z Jasła do Krakowa to 1 godz. 15 min., a do Rzeszowa – 40 min. Na odcinku 40 km planowano 5 przepraw mostowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jaslo.naszemiasto.pl Nasze Miasto