Dziś Dzień Chleba! Jedzcie na zdrowie!

Agnieszka Aulich
Agnieszka Aulich
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Polski chleb to tradycja, a tradycja - rzecz święta. Przykładamy więc do niej wielką wagę. Chleba zaś jemy nadal sporo. Czy wiecie, że 16 października chleb ma swoje święto? Zapach świeżego chleba, kojarzy się ze szczęściem, z poczuciem bezpieczeństwa, z troskliwymi rękami babci i pogodnym dzieciństwem.

Partnerzy tematu tygodnia

W Polsce chleb zaczęto wypiekać prawdopodobnie już w pierwszych wiekach naszej ery! W XIII wieku znano już ponad 10 gatunków chleba. Dziś statystyczny Polak zjada rocznie 36 kilogramów chleba.

Pixabay

W krajach północnej Europy bardziej rozpowszechniony jest chleb żytni niż pszenny, w niektórych okolicach wypieka się także chleb z mąki jęczmiennej i owsianej, a na południu, gdzie jest dużo pól z uprawą kukurydzy, ważnym składnikiem ciasta do wypieku chleba jest mąka kukurydziana.

Jakie by nie były lokalne różnice, podstawowymi składnikami chleba są: mąka pszenna lub mąka żytnia, woda, sól oraz dodatki, na przykład drożdże lub zakwas.

W Polsce kochamy chleb i umiemy go robić. Nigdzie chleb nie smakuje tak dobrze jak w Polsce. Przepisy przekazywane rodzinnie z pokolenia na pokolenia mają swoją wartość. Znakiem czasów jest i to, że coraz więcej osób piecze chleb w domu, w internecie można znaleźć mnóstwo porad i recept. Nie każdy jednak czuje się na siłach, by samodzielnie upiec chleb, za to każdy chętnie go skosztuje.

Jaki wybrać? Pszenny czy żytni? A może mieszany? Jaki rodzaj pieczywa wybrać tak, by każda kromka dostarczała nam jak najwięcej wartościowych składników odżywczych? Jest to szczególnie istotne teraz, w okresie jesienno-zimowym, kiedy dbamy o zachowanie odporności.

Chleb jest ważnym elementem codziennej diety. To znakomite źródło węglowodanów złożonych, witamin, błonnika pokarmowego oraz składników mineralnych.

Jak wybrać najzdrowszy chleb?

Tak naprawdę wszystko zależy od tego, jakich składników potrzebuje aktualnie nasz organizm. To zmienia się wraz z wiekiem, trybem życia, stanem zdrowia czy porą roku. Teraz, kiedy nadeszły już jesienne chłody, warto zadbać o to, aby w naszej diecie nie zabrakło pieczywa, które pozytywnie wpływa na system immunologiczny i poprawia nam nastrój.

Pixabay

Najbezpieczniejszym sposobem jest kupienie chleba ze sprawdzonej piekarni. Kupując lokalne pieczyw mamy gwarancję świeżości i smaku, a także wspieramy rodzinne firmy, prowadzone często przez sąsiadów.

Kupując chleb w lokalnej piekarni, możemy być pewni, że taki bochenek jest doskonałym źródłem dobrych, złożonych węglowodanów, które są odpowiednio wchłaniane i trawione, i dostarczają nam energii na dłużej.

Chleb na diecie

Wiele osób przechodząc na dietę, niesłusznie eliminuje z niej pieczywo, jako jeden z najbardziej kalorycznych składników. Jednak w ten sposób ogranicza spożycie potrzebnych, złożonych węglowodanów oraz błonnika. Dietetycy wiedzą, ze najczęściej nie sam chleb tuczy, ale dodatki, które z nim spożywamy.

Pixabay

Kluczem do odpowiedniego doboru chleba w codziennej diecie jest różnorodność. Jeśli na co dzień jemy razowy, może tym razem na niedzielne śniadanie warto zaserwować rodzinie pieczywo pszenno-żytnie? Lub zachęcić dzieci, z okazji Światowego Dnia Chleba, do zjedzenia kanapki na bazie chleba żytniego.

Pieczywo razowe charakteryzuje się niższym indeksem glikemicznym, a więc nie podnosi gwałtownie poziomu glukozy we krwi. Dzięki temu jesteśmy dłużej syci.

Natomiast każdy dobry chleb z ziarnami pomaga uzupełnić naszą dietę w witaminy z grupy B, które wpływają korzystnie na układ nerwowy i poprawiają nastrój, co jest szczególnie ważne jesienią.

Chleb na zakwasie odznacza się potwierdzonymi właściwościami prozdrowotnymi. Wspiera system odpornościowy organizmu, zawiera sporo cennego kwasu foliowego, a jakby tego było mało, eliminuje związki kancerogenne, m.in. azotany i pleśnie.

Pixabay

Z kolei pieczywo, wypiekane na drożdżach, charakteryzuje się łagodniejszym smakiem; bardzo lubią je dzieci. Co ważne, jest łagodniejsze dla żołądka. Może być więc bezpiecznie spożywane przez osoby na diecie lekkostrawnej albo osoby starsze. Warto podkreślić, że drożdże również są źródłem wielu cennych mikroelementów takich jak żelazo, cynk, wapń czy potas. Zawierają biotynę, zwaną popularnie witaminą B7, która wpływa korzystnie na stan włosów i skóry.

Kiedyś z ziemi podnoszono okruszyny chleba, bo to była świętość. Dbajmy dziś o zachowanie tradycji, wybierając zdrowe pieczywo.

Mięsożerni mężczyźni bardziej szkodliwi

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie